T³ : Winnen met mensen

We lopen blindelings met onze kop tegen de muur!

Want ...
We bewijzen meer dan ooit lippendienst aan ‘het menselijke kapitaal’ van onze onderneming, terwijl we vasthouden aan onze jarenlange voorliefde voor het aanwerven en het kweken van gehoorzame ‘werknemers’. We zeggen dat we ‘talent’ serieus nemen terwijl we falen om onze ondernemingen om te vormen op een manier dat ze een ware magneet voor talent worden.

Plaats mensen EERST! (Echt.)

Deze zin rolt sinds vele jaren heel vaak  over de lippen van zakelijk België: “Mensen zijn onze meest waardevolle kapitaal”. Het probleem?
 Het is meestal GROTE ZEVER!
Lippendienst en slechts geloofd tot op een zeker niveau, maar niet de essentie van wat het bedrijfsleven doet.
Niet de essentie van hoe leiders hun tijd investeren.

Ik zeg niet dat de meeste bedrijven het ‘mensen-ding’ negeren. Natuurlijk doen ze dat niet. Alleen hebben de woorden ‘eerst’ en ‘meest’ hun betekenis.

Wanneer het kwartaaloverzicht eraankomt met de kwartaalvergadering, ... Welk punt staat dan boven aan de agenda van uw bedrijf? Cijfers en budget? Strategie? Producten?

ALS u echt oprecht bent wanneer u zegt dat uw mensen uw belangrijkste kapitaal zijn en dat u mensen eerst plaatst ... dan moeten ze ook BOVENAAN DE AGENDA staan.
In de meeste typische bestuursvergadering staat ‘HR’ ergens onderaan en afhankelijk van het eerdere tijdsverloop van de vergadering komt het net nog aan bod, of net niet meer.
Dat is niet wat ‘doodserieus’ zijn over talent over gaat.

TALENT is het belangrijkste product van een onderneming op dit moment in België. 

De industriële eeuw is VOORBIJ. De witteboorden papierverwerkende eeuw is VOORBIJ. “Uitstekende” producten zijn niet genoeg. “Zeer goede” service bieden is niet genoeg, bijlange niet.

Het lukt niet om het te maken in deze nieuwe economie door gewoon TQM (Total Quality Management) en CI (Continuous Improvement) of enige andere van deze “KAIZENS” en “CANI’s” die we 20 jaar geleden hartelijk omarmden, toe te passen. U kan het wel maken door ‘oplossingen’, ‘ervaringen’, ‘prachtige systemen’, ‘droomvervulling’, ‘design waarvan men ‘wow’ zegt’, ‘merken die inspireren’.

En dit ‘nieuwe spul’  komt voort uit ‘creativiteit’, ‘verbeelding’, ‘intellectueel kapitaal’, ... TALENT.
Ik hou van dat woord. TALENT. 
Zo verschillend van “werknemers.”
Zo verschillend van “personeel.”
Zo verschillend van “medewerkers.”

Talent! Gewoon al het woord uitspreken doet u goedvoelen over uzelf. Ik hou van dat woord: TALENT. Ook omdat het zoveel prachtige beelden oproept.  Van Kim Clijsters, van Dominique Persoone, van Salvatore Adamo, Van Tia Hellebaut ...      

 Jack Welch maakte GE tot een ... Talent Machine. Hij besteede zo’n 70% van z’n tijd aan talent. Kort voor hij bij GE vertrok maakte hij z’n pré-pensioen plannen bekend. Een ander bedrijf leiden? Neen. In de plaats daarvan ging hij “coach” worden van CEO’s of gigantische bedrijven voor het ontwikkelen van talent.  

20.5 oogopeners

In dit programma krijgt u 20.5 oogopeners mee over de noodzaak van het zoeken naar en cultiveren van talent.

Ook training komt meer dan ooit aan bod in dit programma. Hoe motiveert u uw mensen tot het volgen van training. Hoe inspireert u hen tot het ontwikkelen en inzetten van hun talenten ten voordele van uw onderneming?

Tools


Tenslotte geven we u een aantal “HR” ideeën mee voor vandaag, morgen en de TOEKOMST.
We rusten u zelfs uit met enkele tools.

Duur: 2 x 3 uur. 

ShareThis