Natuurlijk: veranderen

De uitdaging... 

Als je bedrijf wil blijven bestaan, moet het veranderen en dat kan beangstigend zijn. 

Voor veel mensen is verandering veeleer 'bedreigend' dan 'uitdagend'. 
Zij zien het als een vernietiger van wat bekend en comfortabel is, veeleer dan het te zien als de schepper van wat nieuw en opwindend is. 
De meeste mensen en organisaties, voelen zich liever 'comfortabel' dan 'uitmuntend'. 

Vandaag is het zo dat wanneer je niet verandert, je stagneert en sterft. 
Het is gewoon van vitaal belang om 'verandering' te implementeren in de hele bedrijfscultuur. 


Dit programma


Dit progamma is een signature seminar rond verandering implementeren als cultuur in je bedrijf.
Change management is iets waar men vaak mee geconfronteerd wordt uit noodzaak, veeleer dan het als strategie in te zetten voor talent ontwikkeling, creatieve ontplooing en innovatie. 

De uitdaging is: hoe doe ik dit?   

Programma 

Module 1: De psychologie van verandering 


Mensen zullen pas veranderen als het alternatief erger is dan de verandering. Soms is het moeilijk voor mensen om de noodzaak van verandering te beseffen. Een piloot heeft me ooit eens een interessante opmerking gemaakt om dit punt te illustreren. Hij vertelde me dat vele piloten gestorven zijn omdat ze te lang in hun gehavende toestel bleven. Zij gaven de voorkeur aan de vertrouwdheid van de cockpit tegenover de onbekendheid van de schietstoel, ook al was die cockpit een dodelijke val waarin ze gevangen zaten. 
Veel bedrijven zijn 'gestorven' omdat hun mensen de voorkeur gaven aan de 'bekende' en 'vertrouwde' en 'comfortabele' oude manier van doen, boven de uitdagende, risicovolle en vooral méér winstgevende nieuwe manieren van zaken doen. 
Mensen die streven naar stabiliteit, zijn meestal weigerachtig tegenover verandering. De standvastige, betrouwbare, loyale medewerkers in een organisatie zijn meestal bang voor verandering. Het is belangrijk dat we hen in gedachten houden, want vaak zijn zij de meerderheid. 
Er zijn gelukkig heel wat zaken die we kunnen doen om hen te helpen deze angst te overwinnen. Wil verandering succesvol zijn, dan moet ze gepland zijn. Als manager is het belangrijk de verandering zelf te controleren, en niet aan de genade van de verandering die zich opdringt, overgeleverd te zijn. 
Geplande verandering vereist een proces dat bestaat uit drie stappen. Geplande verandering dient op waarden gebasseerd te zijn. 

Module 2: Verandering als 'gewoonte' ontwikkelen binnen uw organisatie 


De kracht van gewoonte's. 
Hoe gewoonte's zich ontwikkelen. 
Het verschil tussen motivatie en manipulatie. 
Hoe motivatie gewoonte's kan sturen 
Hoe opleiding, training en coaching uw gouden instrumenten zijn 
Hoe uw succes meten 

Tijdsduur: 3 uur per module x2 


Doelgroep: 

bedrijfsleiders managers in middelgrote en grote bedrijven, om het even op welk niveau; mensen die op het punt staan gepromoveerd te worden tot manager; mensen die niet de titel manager dragen, maar in hun vereniging hiermee in aanraking komen

ShareThis